دانلود فایل ورد روانشناسی گردشگری
* مقدمه *
” خارج شدن، رفتن … و اندکی بيشتر زیستن ….مسافرت بازگشتی به سوى ذات و فطرت است … ،مسافرت همیشه يک گذر است؛
گذرگاهی براى آزمونهای مقدماتی و شکلی از آیین پذیرش،از شيوهاى به شيوه دیگر؛ مسافرت زیارت است … همیشه بهتر، همیشه دورتر … ” مارک لاپلانت،جامعهشناس اهل کبک (کانادا) ، احساس خود را در مورد مسافرت چنین بیان مىداردو از این راه مسئله ارزشهای گردشگری را بیان مىکند.گردشگری که نظام روابط و ارتباطات است گنجینه ارزشهایی است که خود ميوه آنها است؛ولی مفهوم آن به ندرت تجزیه و تحلیل شده است.
ارزشهاى گردشگری چيست؟
آيا اين امر به ايجاد فهرستى از ارزشهاى سلسله مراتبى، بر اساس اهميت و سپس تشريح ماهيت هر يک و روابطی که در ميان خود دارند، مربوط مىشود؟
در همه اعصار، فيلسوفان در مورد مسئله ارزشها، يعنى ماهيت، داورى اخلاقي، جنبه زيبایى شناختي، عشق،محبت، حقيقت، واقعيت و اجبار سخن گفتهاند.
تحليل مفهوم ارزشهاى گردشگری و به ويژه ارزشهاى اجتماعى، فرهنگى و روحي، مشخص کردن چيزهایى است که پذيرفته، برگزيده و يا طرد مىگردند و در نهايت، نمىتوان بدون پذيرش برخى ديدگاههاى قابل سنجش، از گردشگری سخن گفت.
کلرلوک ( جامعه شناس) درکتاب خود با عنوان نگاه گردشگر، انديشه و تامل درباره موجود انساني،از انتشارات مرکز پژوهشهاى گردشگری در اکس – آن – پرووانس، به سال ۱۹۶۷، نگرش فلسفى زيبایى در مورد ارزشهاى گردشگری ارایه داده است.
اين کتاب به مناسبت سال جهانى گردشگری، که شعار آن ” گردشگری، گذرنامهاى براى صلح” بود، انتشار يافت.از آغاز سده بيستم، شاهد انتقاد از ارزشهاى سرمايهدارى هستيم.
اين ارزشها، همزمان با پايان جهانخوارى غربى مورد ترديد قرار گرفت و با ختم دو جنگ جهانى تشديد شد واین امر، ناشى از انتقاد افرادی همچون مارکس و فرويد و هربرت مارکوزه از اخلاق سرمايهدارى بود.چندي، اصل لذتجویي، جاى اصل واقعيت را گرفت.در نتيجه، تمايل به ارتقای کيفيت زندگي، در اثر مخالفت با آهنگ رشد زندگى که در سراسر سده نوزدهم با توليدثروت هاى مادى و پول سنجيده مىشد، به امرى اساسى تبديل شد.
حال آيا گردشگری واکنش جديدى نسبت به گسترش اين ارزشها و روشى براى گسستن غل و زنجير سرمايهداري نيست؟آيا واکنشى در برابر خلاء ارزشى به حساب نمی آید.؟
چنانکه ادگار مورن جامعه شناس فرانسوی مىگويد:
نبود ارزشها موجب ارزشمند شدن تعطيلات مىشود.در جامعه صنعتي، که مشخصه آن انقلاب تکنولوژیک و به ويژه اطلاعات و دادهها است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.